072-3306067 ייעוץ עם מומחה

אמנות התאורה ותאורת האומנות

במה שונה התאורה במוזיאונים ובגלריות אמנות, ומה חשוב לקחת בחשבון בשלב התכנון?

למוזיאונים ולגלריות אמנות יש תפקיד חשוב בחקר התרבות, בשימור ההיסטוריה ובהצגת אורחות החיים לאורך ההיסטוריה, ולתאורה במקומות האלו יש תפקיד חשוב ביכולת להנחות את המבקרים, להכניס אותם להלך הרוח הנכון ולהציג בפניהם את יצירות האמנות השונות בצורה חווייתית ומרתקת – כל זאת מבלי לפגוע ביצירות עצמן (שעלולות לדהות או להיהרס בתנאי סביבה לא מתאימים). 

אבל זה לא הכל… לאורך כל שנות ההיסטוריה שימשה התאורה גם כאלמנט תרבותי-עיצובי בפני עצמו (את הדוגמה המובהקת ביותר לכך ניתן לראות בארכיטקטורה של הכנסיות מימי הביניים שעושה שימוש נרחב ומושכל בחלונות הוויטרז’ כדי ליצור משחקי אור וצל שיעניקו את האווירה הרצויה וידגישו אזורים/אלמנטים מסוימים), וכיום האלמנט הזה בא לידי ביטוי בולט במיוחד בבתי אמנות. 

במילים אחרות ניתן לומר, כי התאורה בבתי האמנות אינה משמשת רק לצורך הדגשה והצגה של היצירות השונות ואפילו לא רק ליצירת אווירה ותמיכה בשיווק, אלא מהווה חלק בלתי נפרד מהן ובמובנים רבים הופכת ליצירת אמנות בפני עצמה. זו הסיבה שבשלה המוזיאונים הנחשבים ביותר בעולם משקיעים חשיבה רבה בתכנון התאורה הטבעית והמלאכותית לא רק בחדרי הגלריה, אלא גם בחללים הציבוריים (בתי קפה וחנות המוזיאון למשל) וגם בחללים החיצוניים (כמו החצר, אזור הכניסה ואפילו הגג). 

 

צילום – צליל יפה מלרמן

טיפים ונקודות חשובות שכדאי לקחת בחשבון בתכנון תאורה למוזיאונים ולגלריות

כפי שהבנתם, תכנון נכון של תאורה בבתי אמנות צריך לקחת בחשבון לא רק את האווירה ואת “המסע” של המבקרים, אלא גם (ואולי בעיקר) את יצירות האמנות השונות עצמן ואת האופן שבו אמורה התאורה לשרת אותן – הן מבחינת הבולטות והמיקוד, הן מבחינת שיקוף נכון של הצבעים והטקסטורות והן מבחינת הגנה על היצירות מפני שחיקה (שעלולה לנבוע כתוצאה מחשיפה ממושכת לחום ו/או לאור לא מותאם). 

ובכל זאת, כדי להקל עליכם, ריכזנו כאן כמה טיפים ונקודות חשובות שכדאי מאוד לקחת בחשבון: 

  • השתמשו בתאורה כחלק מה”תפאורה”

כדי להמחיש אורח חיים מסוים (בחדרי תצוגה בארמונות לדוגמה), השתמשו בגופי התאורה כחלק בלתי נפרד מ”התפאורה”. כך למשל: כדי להמחיש את תקופת ימי הביניים – שלבו גופי תאורה מעומעמת בסגנון נרות, אך כדי ליצור אווירה מודרנית וחדשנית – שלבו אורות צבעוניים.

  • בחרו את גוון האור בהתאם לאווירה שתרצו לקבל

גוון האור משפיע מאוד על האוויר בחלל ולכן חשוב לבחור אותו בהתאם למטרה שלכם. למשל: כדי ליצור אווירה דרמטית – בחרו בתאורה מעומעמת בגוונים חמים, אך כדי ליצור אווירה מודרנית ורגועה – שלבו תאורה אחורית בגוונים של שקיעה או בגווני פסטל רכים.

  • אזנו נכון בין תאורה מרכזית לתאורה ממוקדת

אם ברצונכם למקד את תשומת הלב של המבקרים בפריט מסוים אחד, מומלץ להשתמש בניגודיות גבוהה בין התאורה המרכזית שמאירה את כל החלל, לבין התאורה הממוקדת שמכוונת אל אותה יצירה. לעומת זאת, כדי ליצור אווירה כללית בחלל (למשל במקומות שבהם תלויות יצירות קיר גדולות מאוד), יהיה נכון יותר “לשטוף” את החלל באור המתאים באמצעות שימוש עיקרי בתאורה מרכזית. 

שימו לב! כדי לשטוף את החלל בתאורה אחידה, יש למקם את התאורה בצורה נכונה שגם לא מסנוורת וגם ממזערת במקסימום הטלת צלליות על ידי המבקרים. 

  • תאורה נכונה לפסלים 

כדי להאיר פסלים (ויצירות תלת ממדיות אחרות) בצורה נכונה שתדגיש אותם מבלי לפגוע בעומק התלת ממדי שלהם, מומלץ להתקין את התאורה בזווית של 30 מעלות. זווית כזו תשיג את המטרה ותמנע צללים לא רצויים שנוצרים כתוצאה מהמפגש של התאורה עם הפסל (ועם המבקרים). 

  • השתמשו ב”פסי תאורה” כדי להוביל את המבקרים

שימוש בפסי תאורה גבוהים (שתלויים בסמוך לתקרה) לאורך החלל תאפשר לכם ליצור מעין “שביל” בלתי מורגש, שיוביל את המבקרים בין החללים השונים או אפילו בתוך חלל מסוים. בנוסף ניתן להשתמש באלמנט הזה גם כדי לתחום אזורים ספציפיים בתוך חלל גדול (סביב יצירה מסוימת או כדי לתחום בנפרד יצירות של אמנים שונים לדוגמה). 

  • תאורה ממוקדת לפני ומאחורי התמונה

כדי להבליט תמונה/יצירה מסוימת יש להשתמש בתאורה ממוקדת שמכוונת אליה באופן ספציפי. אולם גם כאן יש הבדל בין האפקט הרגוע יותר שיוצרת תאורה שממוקמת מאחורי התמונה ואינה נראית לעין, לבין האפקט הדרמטי שיוצרת תאורה קדמית. 

  • קחו בחשבון את אפקט התאורה הטבעית בכל שעות היום

כניסה של אור יום לחלל יוצרת אווירה דינאמית ומאפשרת למבקרים לחוש נינוחות גדולה יותר בחלל, אבל… חשוב לקחת בחשבון את האפקט שמתקבל מהאור הטבעי בכל שעות היום ובכל עונות השנה (לרבות שעות אחר הצהריים שבהן האור אדום יותר והצללים כהים יותר). 

שימו לב! כאשר מדובר על מוזיאונים וגלריות חשוב לזכור שאור היום עלול לפגוע ביצירות האמנות (פגיעה ישירה של קרני UV וטמפרטורה גבוהה), ולכן חשוב לוודא שאור היום נכנס אל החלל בצורה נשלטת ומפוזרת ושהוא אינו פוגע ישירות ביצירה.  

  • שימו לב להשפעה של התאורה על עיבוד הצבעים

אחד האתגרים החשובים ביותר כשמתכננים תאורה לבתי אמנות, הוא הצורך להאיר את האובייקט בצורה בולטת אך גם כזו שתשקף אותו באופן הטבעי ביותר, בעיקר בכל הקשור להשפעה של התאורה על הצבעים. 

‘מדד עיבוד הצבעים’ הוא תורה שלמה, אבל חשוב לזכור את הנקודה הזו ולוודא שהאור שאתם בוחרים מתאים לא רק לאווירה אלא גם ליצירה עצמה ולצבעים שבה. כך למשל אור בגוונים אדומים שיכוון על יצירת אמנות בגוונים אדומים או אפילו עם אלמנטים בגוון עור, עלול “לבלוע” ביצירה את הגוונים מאותו הספקטרום.  

  • השתמשו בתאורת החוץ כדי למשוך מבקרים

הארכיטקטורה והנראות החיצונית של המוזיאונים היא חלק בלתי נפרד מהאמנות שהם מציגים, ולכן חשוב להקדיש תשומת לב רבה גם לתאורה החיצונית שהיא למעשה המפגש הראשון של המקרים עם המוזיאון. 

בשעות היום השונות, משמשת תאורת חוץ כדי להשרות את האווירה הנכונה על המבקרים ולהנחות אותם בדרך, אבל בלילה זה כבר סיפור אחר לגמרי. בלילה התאורה היא בעצם יצירת אמנות שנראית למרחוק, מושכת את העין של ההולכים והשבים גם בטווח הרחוק ויוצרת עניין שבסופו של דבר, מגביר את הפופולאריות של המקום. 

  • אל תזניחו את התאורה בחללים הנלווים כמו קפיטריה או חנות המוזיאון 

למרות שלא מדובר בחללי תצוגה “רשמיים”, גם החללים “הצדדיים” הם חללי תצוגה לכל דבר ועניין מבחינת המבקרים וחשוב שהתאורה שאתם מתכננים בהם תתכתב עם יתר התאורה במוזיאון – הן מבחינת האווירה והן מבחינת המעברים ההרמוניים בין החללים. עם זאת חשוב לזכור שלחללים הצדדים הללו יש גם תפקיד שיווקי-מכירתי, כך שחשוב שהתאורה תתאים גם לאלמנטים מתחום הפסיכולוגיה הצרכנית. 

 

צילום – אייל תגר 

 

לסיכום זכרו,

תאורה נכונה חשובה בכל מקום, אבל במוזיאונים וגלריות אמנות יש לה חשיבות רבה אפילו יותר שכן, האופן שבו המבקרים חווים את האווירה ואפילו רואים (פיזית) את היצירות מושפע באופן ישיר מהתאורה. לכן מבחינות רבות תכנון של תאורה עבור בתי אמנות עשוי להיות מאתגר מאוד, אבל זו גם הזדמנות מופלאה לנפץ את גבולות היצירתיות.