072-3306067 ייעוץ עם מומחה

עובדי משרד: כך תגנו על העיניים שלכם בעזרת תאורה נכונה

אילו נזקים גורמת תאורה משרדית לא נכונה וכיצד ניתן למנוע אותם? כל מה שחשוב שתדעו!

מחקרים רבים שנערכו בעשורים האחרונים ובחנו את ההשפעות שיש לתאורה במקום העבודה על בריאות העובדים, מצביעים על כך שהתאורה המשרדית והשעות הרבות מול מסכי המחשב פוגעים בנו גם בהיבט הנפשי ובעיקר בהיבט של בריאות העיניים: ע”פ מחקר שפורסם בכתב העת האמריקני לבריאות הציבור בכל שנה חלה בקרב עובדי משרד, עלייה של 12% במחלות עיניים הנגרמות כתוצאה מחשיפה ממושכת לאור בוהק, קר ופלורסנטי.

ואם זה לא מספיק, אז די להציץ באמה (Emma) – בובת דמה בגודל טבעי שנבנתה ממש לאחרונה בבריטניה ע”י חברת Fellowes בהתבסס על ממצאי המחקר רב ההיקף שערך העתידן ההתנהגותי וויליאם הייאם (William Higham) יחד עם צוות מומחים מתחומי הארגונומיה, הבריאות התעסוקתית והרווחה המקצועית, כדי להמחיש בצורה הטובה ביותר איך ייראו עובדי המשרד בעוד 20 שנה אם לא ידאגו כבר היום לשנות את סביבת העבודה שלהם. לאמה המסכנה יש תנוחה כפופה לצמיתות שנגרמה בגלל ישיבה ממושכת ויומיומית ליד שולחן העבודה, עיניים אדומות ויבשות כתוצאה מחשיפה ממושכת למסך המחשב ועור חיוור ויבש כתוצאה מחשיפה של שנים לאור הבוהק והמלאכותי במשרד.

מהן “תקלות התאורה” שמשפיעות לרעה על העיניים וכיצד ניתן למנוע אותן?

תאורה משרדית לקויה שעלולה לפגוע בראייה יכולה לנבוע כתוצאה ממספר גורמים עיקריים, שאליהם הכי חשוב לשים לב כאשר מתכננים את תאורת המשרד ו/או כאשר מגיעים לעבוד במשרד חדש שהתאורה בו כבר קיימת:

סנוור
סנוור הוא בעיית תאורה שכיחה, שמתרחשת כאשר מקור אור בהיר (אור שמש, תאורה בהירה מידי), או השתקפות כלשהי (מסכים, מראות, זכוכיות, משטחים מבריקים) מפריעים לאופן שבו ‘רואים’ את האובייקט.

הסיבה לכך היא שברוב המקרים העיניים “יתאימו את עצמן” לרמת האור הבהירה יותר, וכאשר ההסתגלות הזו מתרחשת, קשה יותר לראות את הפרטים שנמצאים באזורים העמומים או החשוכים יותר של חלל העבודה (למרות שהם למעשה מוארים מספיק!). מעבר להפרעה בראייה, עלולה החשיפה הממושכת לבוהק לגרום גם לתחושה של עצבנות ואי נוחות.

מה אפשר לעשות?
• העדיפו שימוש בכמה גופי תאורה קטנים בעוצמה נמוכה, במקום בגוף תאורה אחד גדול בעוצמה גבוהה.
• כסו מקורות אור ישירים עם עדשות או כיסויים (כדוגמת זכוכית חלבית, או מכסה אקרילי) שיטשטשו את מקור האור הישיר.
• שלבו תאורה נוספת סביב מקור האור הבהיר (חלון שממנו נכנס אור שמש חזק למשל), כדי לאזן את פיזור האור.
• מקמו את גופי התאורה כך שהאור לא ישתקף במשטחים מחזירי אור.
• הניחו על שולחן המשרד גופי תאורה שולחניים עם דימרים שמאפשרים לשלוט על עוצמת האור.
• כדי להאיר את סביבת העבודה שלכם בצורה טובה יותר, התקינו מעל שולחן העבודה גוף תאורה תלוי, או גופי תאורה שקועים.

קונטרסט (ניגודיות) לא מאוזן
ישנם שני סוגים של בעיות ניגודיות:
• פער משמעותי ברמות האור בין אזורי העבודה – ההמלצה היא שאזור העבודה העיקרי יהיה בהיר יותר מהאזורים הסובבים אותו. הסיבה לכך היא שאם האזור שמסביב יהיה בהיר יותר מאזור העבודה, תשומת הלב תוסח אליו.
• ניגודיות בין צבעי האובייקטים השונים – ניגוד חלש בין צבעי אובייקטים (כגון ניגוד בין ההדפס לנייר, או בין הטקסט והרקע על מסך המחשב) יכול גם הוא לגרום לבעיות עיניים, שכן ניגוד חלש מדי מקשה על משימות הקריאה. כך גם באשר לניגודיות בין תאורת השולחן לרקע של מסך המחשב.

מה אפשר לעשות?
• הגבירו את הניגודיות בין האובייקטים לרקע – השתמשו בעטים במקום בעפרונות, בנייר לבן במקום בנייר אפור וכוונו את בקרת הבהירות והניגודיות של המסך.
• צמצמו את האורות המשתקפים (הסנוור).
• וודאו שיש ניגודיות מספיקה בין עוצמת התאורה של גופי התאורה השולחניים לבין מסך המחשב.

פיזור אור לא אחיד
כאשר האור מופץ בצורה לא אחידה, חלקים מהתקרה ומהסביבה הכללית ייראו כהים וקודרים. הבדלים מהותיים ברמות האור מאלצים את העיניים להסתגל מחדש בכל פעם שתעברו מאזור אור אחד לשני וכתוצאה מכך, להקשות על הראייה. לאורך זמן הדבר עלול אף לגרום לפגיעה בעצב הראייה ולירידה באיכות הראייה.

מה אפשר לעשות?
• בחרו גופי תאורה יוקרתיים שמפזרים את האור בצורה אחידה ולא בצורה ממוקדת.
• הימנעו מתאורה שמפיצה מעט אור שמכוון כלפי מעלה. אם יש כזו (ואינכם יכולים להחליף אותה) שלבו מסביב גופי תאורה נוספים שהאור שלהם מופנה כלפי מעלה (תאורת קיר למשל).
• צבעו את התקרה והקירות בצבעים בהירים שישקפו את האור.
• הציבו מראות או גופים מחזירי אור אל מול גוף התאורה “הבעייתי” כדי ליצור אשליה של אור מפוזר יותר.

צללים
בהמשך לסעיף הקודם, חשוב לוודא גם שהתאורה לא יוצרת כתמי צל על גבי שולחן העבודה, שגם הם יקשו על העיניים להסתגל לעוצמות האור השונות בין האזורים על שולחן העבודה עצמו.

מה אפשר לעשות?
• הימנעו ממיקום גופי התאורה במרווחים גדולים מדי.
• וודאו שזווית האור מכוונת בצורה נכונה שאינה מטילה צל.
• בדקו שבין גוף התאורה לשולחן העבודה אין אובייקטים שונים שעלולים לחסום את האור ולהטיל צללים.
• הימנעו מישיבה עם הגב לחלון או עם הגב לגוף תאורה עוצמתי – ישיבה כזו תגרום לגופכם לחסום את אור השמש או את האור המלאכותי ולהטיל צל על שולחן העבודה שלפניכם.
• הימנעו מישיבה בדיוק מתחת לגוף התאורה – גופי תאורה שממוקמים במיקום לא נכון מעל שולחן העבודה, עשויים להטיל עליו צל.

הבהוב
במשרדים רבים (בעיקר במשרדים ישנים יותר) עדיין מותקנת תאורת תקרה פלורוסנטית. תאורת הפלורוסנט אמנם עוצמתית וחסכונית, אך מחקרים מוכיחים שההבהוב שנובע ממנה (גם אם לא תמיד ניתן להרגיש בו באופן בולט לעין) גורם להפרעות במרכז הראייה ולאורך טווח פוגע בראייה עצמה.

מה אפשר לעשות?
• החליפו את הפלורוסנט בתאורת לד – בעידן תאורת ה-LED לתאורת הפלורוסנט אין כבר יתרון כלשהו ולכן מומלץ מאוד להימנע משימוש בתאורת תקרה פלורוסנטית ולהחליף אותה בתאורת תקרה המבוססת על לדים.
• אם אין באפשרותכם להחליף את תאורת הפלורוסנט – הימנעו מישיבה ישירה תחת הנורות הפלורוסנטיות, בעיקר אם אתם עובדים עם מחשב, שכן השילוב בין ההבהוב של התאורה להבהוב של מסך המחשב רק מחמירים את הנזק.

כמות אור חזקה מדי
מאמץ בעיניים נגרם לעתים קרובות כתוצאה מאור בהיר מידי, בין אם הוא נובע מאור השמש שנכנס דרך החלון ובין אם הוא נובע מתאורת פנים חזקה מידי. עוצמת אור גבוהה מידי, גם אם היא מפוזרת, מאלצת את העיניים להתאמץ כדי להתמקד (ראו את הסעיף על הניגודיות). ע”פ המלצות ארגון הבטיחות והגהות בעבודה בבריטניה – כשאתם עובדים עם מחשב, תאורת הסביבה שלכם צריכה להיות בהירה בכמחצית מעוצמת האור שיש כיום ברוב המשרדים!

מה אפשר לעשות?
• הפחיתו את כמות אור השמש שנכנס למשרד באמצעות וילונות או תריסים.
• הפחיתו את עצמת התאורה המשרדית על ידי שימוש בגופי תאורה בעלי עוצמה נמוכה יותר (הכמות המומלצת לכמות תאורה מעל שולחן עבודה היא 500 lux).
• שלבו בסביבת העבודה שלכם מספר גופי תאורה שונים – תאורת תקרה, תאורה שולחנית, תאורת קיר, תאורה שקועה וגופי תאורה תלויים. תכננו את הצבתם כך שהם ישלימו אחד את השני ויאפשרו לכם “לשחק” איתם בהתאם לשעות היום ולסוג העבודה שאתם מבצעים באותו הרגע.
• הימנעו מתאורת ניאון “בספקטרום מלא”, שאמנם מדמה בצורה טובה יחסית את הספקטרום של אור השמש, אבל גם יכולה לגרום לאי נוחות בראייה אם היא עצמתית מידי.

לסיכום,

זכרו! לתכנון נכון של התאורה המשרדית יש משקל רב ביכולת למנוע פגיעה בעיניים, והיום כבר יודעים שאין נוסחה אחת שמתאימה לכל המשרדים ואפילו לא לכל העובדים באותו משרד. תכנון תאורה נכון ובריא צריך להיות מותאם באופן אישי ולהתבסס על ההבנה שכמות האור וסוג התאורה שהעובד זקוק לה משתנה ותלויה בסוג העבודה (דרישה למהירות ודיוק למשל), בסוג משטח העבודה (האם הוא משקף או סופג אור), בתאורה הקיימת באזור העבודה הכללי, ובהעדפות האישיות של העובד.

לכן, מומלץ מאוד להיעזר ביועץ תאורה מקצועי, בעיקר כאשר מדובר על משרדים גדולים. יועץ התאורה מכיר את מגוון גופי התאורה הקיימים, את הטכנולוגיות ואת האפשרויות השונות ויוכל לתכנן איתכם ועבורכם את התאורה המשרדית, כך שהיא תהיה בריאה ואפקטיבית.


ייעוץ בוואטסאפ ייעוץ בפייסבוק