072-3306067 ייעוץ עם מומחה

רגע לפני המעבר לשעון חורף: הידעתם שתאורת הסלון יכולה לעזור לכם להתגבר על דיכאון חורף?

מה גורם לנו להיות מדוכדכים יותר בחורף ואיך להתאים את התאורה בסלון לעונה הקרה?

אם אתם מרגישים מדוכדכים יותר בחורף – אתם לא מדמיינים ואתם לא לבד. מחקרים מראים שלעונת החורף יכולה להיות השפעה שלילית על מצב הרוח, שמתבטאת בדכדוך, חוסר חשק, עייפות ו/או חשק מוגבר לצריכת מאכלים מתוקים. החדשות הטובות הן שתאורה ביתית נכונה שמותאמת לעונת החורף, יכולה לשפר פלאים את הסימפטומים המדוכדכים ולרומם את מצב הרוח האפרורי. כך תעשו את זה נכון!

הקשר בין תאורה לדיכאון חורף

דיכאון חורף הוא סוג של הפרעה עונתית אקטיבית (Seasonal Affective Disorder – SAD) ששכיחה בעיקר בארצות אירופה שמצפון לקו המשווה, כמו סקנדינביה, שבהן שעות החושך ארוכות יותר משעות היום, ובעונת החורף יכולים לעבור חודשים ארוכים ללא אור שמש. כן. בדיוק כמו במשחקי הכס. 

ע”פ השערות החוקרים, דיכאון החורף אינו נובע כתוצאה מהקור כפי שרבים נוטים לחשוב, אלא כתוצאה מההתקצרות של שעות היום שמורגשת בעיקר עם המעבר לשעון חורף. החשיפה המעטה לאור השמש בעונת החורף, גורמת למוח “לחשוב בטעות” שמדובר בלילה, מה שגורם לו להגביר את ייצור המלטונין, ההורמון שאחראי על ויסות מחזורי השינה והערות כדי להכין את הגוף לשינה, ולהפחית ייצור של הורמונים עצביים אחרים.  

איך להתאים את תאורת הסלון לחורף?

ימי החורף הקצרים ומזג האוויר החורפי גורמים לנו לשהות יותר שעות בבית ולבלות יותר זמן בחיק המשפחה. בחורף, הופך הסלון באופן טבעי לזירת ההתרחשות המרכזית ומכיוון שבחורף אין כאמור כמות גדולה של אור שמש, לתאורה בו יש חשיבות רבה. הנה כמה המלצות שיסייעו לכם להתאים את תאורת הסלוןלחורף:

גופי תאורה לסלון

מקסמו את אור היום הטבעי 

עם כל הכבוד לפתרונות התאורה המתקדמים, אין עדיין תחליף אמיתי לאור יום טבעי ולכן ההמלצה הראשונה שלנו היא קודם כל למקסם ככל האפשר את כמות אור היום שנכנסת לסלון. תליית מראה על הקיר שמול החלון למשל תשקף את האור שנכנס דרכו ותיצור אשליה של חלל מואר וגדול יותר. 

העדיפו תאורה מפוזרת על פני תאורה ממוקדת

תאורה מפוזרת משרה בחלל אווירה נינוחה יותר מאשר אווירה ממוקדת, שעשויה לעורר תחושת לחץ ועצבנות. לכן, מומלץ להעדיף גוף תאורה מרכזי עם תאורה מפוזרת ו/או לפזר בחלל מספר גופי תאורה מסוגים שונים. 

אל תפחדו מ”תאורה חמה”

למרות שהמטרה בחורף היא להאיר את הסלון בתאורה שתהווה תחליף לאור השמש, לא צריך לחשוש משימוש בתאורה חמה (“אור צהוב”). להפך. תאורה קרה (“אור לבן”), אמנם דומה יותר לאור השמש בצוהרי היום, אך היא גם משרה אווירה קרירה יותר (מכאן שמה). תאורה חמה לעומת זאת, עדיין תאיר מספיק את החלל בחורף, אך גם תשרה בו אווירה נעימה וחמימה יותר, מה שכמובן רצוי מאוד כשקר וגשום בחוץ.

טיפ בונוס: כשאתם רוכשים נורות לד, בדקו את יחידות הקלווין (K) שלהן – ככל שערך ה-K נמוך יותר, כך טמפרטורת האור חמה יותר.3000k למשל היא טמפרטורת אור שמתאימה לרוב הבתים.

רעננו את גופי התאורה התלויים

העיצוב והצבעים שמהם עשויים גופי התאורה התלויים (הנברשות) משפיעים גם הם על האווירה בחלל. גופי התאורה “כבדים” עשויים ליצור תחושת מחנק ואילו גופי תאורה בעיצוב “מאוורר” (גופי תאורה שעשויים ממתכת למשל) ותאורה מפוזרת יצרו תחושה נעימה ומוארת יותר.

גופי תאורה מודרניים

האירו פינות חשוכות

בכל סלון יש לפחות פינה חשוכה אחת, שבד”כ לא מקבלת יחס. זה הזמן להאיר אותה לחיים… 

מנורת רצפה או מנורת קיר שתציבו בפינה תשקף את האור לקירות הסמוכים ולתקרה, תגדיל את כמות האור בחלל הסלון ותהפוך את הפינה השכוחה לפינה מוארת ומיוחדת. 

התקינו טיימרים חכמים

בנוסף לשינויים ההורמונליים-ביולוגיים שנגרמים כתוצאה מקיצור שעות היום בחורף, סוברים החוקרים כי בדיכאון חורף יש גם מרכיב פסיכולוגי. ע”פ הטענה המרכזית, העובדה שאדם יוצא מביתו לעבודה כשעוד חשוך בחוץ וחוזר מהעבודה אל בית חשוך גורמת לתחושת תסכול בגין “החיים שמתבזבזים מהר מידי”. ע”פ מסקנת החוקרים, הפתרון הטוב ביותר למניעת תופעה פסיכולוגית זו הוא פשוט להיכנס אל הבית כשהתאורה בו כבר דולקת. 

כדי לדאוג לכך, מומלץ להשתמש בטיימרים חכמים שמאפשרים לתזמן מראש את שעת ההדלקה ו/או הכיבוי של התאורה. כך למשל ניתן להשתמש בשעון שבת, או להתקין מערכות תאורה מתקדמות שמאפשרות לתזמן מראש את שעת ההדלקה של התאורה בסלון ו/או להדליק אותה מרחוק באמצעות הסמארטפון. 

שלטו בעוצמת האור בעזרת דימרים

כדי לאזן טוב יותר את פעילות מנגנון השינה והערות במוח במהלך החורף ולשפר את מצב הרוח, מומלץ לעשות שימוש בדימרים כדי להאיר ולהחשיך את הסלון בהדרגתיות, במשך כחצי שעה, ולא בבת אחת (בדומה לאור היום שמתחזק בהדרגה: בשעות הבוקר אור השמש דומה יותר לאור חם, ולקראת הצהריים הוא מתבהר ודומה יותר לאור הלבן והקר).

מקמו תאורת רצפה מתחת לוילון

אם כמות האור שמסתננת מהחלון שלכם קטנה או שאין לכם בכלל חלון בסלון, כדאי לכם לאמץ את ה”טריק” הבא:

על הקיר המרכזי תלו וילון שקוף בהיר וארוך, רצוי מבדים עדינים כמו שיפון, ומאחוריו מקמו תאורת רצפה שהאור שלה מכוון ישירות כלפי מעלה. תאורת ה-LED המוסתרת שמגיעה מלמטה תתפזר ברכות על הבד העדין של הוילון ותיצור אשליה של אור זוהר ורך, בדומה לאור הטבעי שנכנס מחלון שמש.

**אל דאגה! נורות ה-LED אינן מתחממות כמו נורות מסורתיות ולכן אין חשש שהוילון יעלה באש.

לסיכום,

לתאורת הסלון יש השפעה מהותית על מצב הרוח, בעיקר בעונת החורף החשוכה. תאורה חמה, גופי תאורה ממוקדים בפינות, שימוש בדימרים ובטיימרים חכמים ו”טריקים” שיוצרים אשליה של כניסת אור יום טבעי, יקלו עליכם את דכדוך החורף ויאפשרו לכם ליהנות מהמשפחתיות ומהתחושה הביתית שמתלווה אליו.