072-3306067 ייעוץ עם מומחה

מה חשוב לדעת כשבוחרים תאורה לחדר התינוק?

למה חשוב לשים לב כשמתכננים תאורה לחדר תינוקות, ממה כדאי להימנע, ואיך כל זה קשור לשינה הרציפה ולבריאות של התינוק שלכם? כל מה שחשוב שתדעו!

תכנון נכון של תאורה צריך תמיד לקחת בחשבון את הפונקציונאליות של החלל/האזור, את האווירה שאותה רוצים לקבל וכמובן את הסגנון העיצובי האינדיבידואלי. אבל, כאשר מתכננים תאורה עבור חדר תינוקות חשוב לקחת בחשבון גם פן נוסף שרק מעטים מודעים אליו: ההשפעה שיש לתאורה על בריאות התינוק, גם בטווח הקרוב וגם בטווח הרחוק!

השפעת התאורה על בריאות התינוק

מערכת הראייה מתפתחת בהדרגה לאחר הלידה, אך מחקרים שונים שנעשו מוכיחים שלתאורה שאליה נחשף התינוק כבר מרגע הלידה יש השפעה מכרעת על בריאותו (הפיזית והנפשית) במהלך החיים. 

ע”פ מאמר שפורסם בכתב העת של המרכז האקדמי לשינה בארה”ב חשיפה של התינוק לתאורה לא נכונה עלולה לשבש את המנגנונים השונים במוח. כך למשל נמצא כי תינוקות לאחר לידה שנחשפו לאור חזק מידי בלילה נטו לסבול יותר בבגרותם מבעיות לחץ דם, דלקות בדרכי הנשימה ובעיות בריאות שונות שקשורות להיחלשות של מערכת החיסון ותינוקות שנחשפו לאור חלש מידי במהלך היום נטו יותר לפתח בבגרותם סימפטומים של חרדה ודיכאון. במחקר אחר שנערך ע”י צמד החוקרים קורנוול ופייגנבאום (Cornwell and Feigenbaum) אף הוכיח כי תינוקות שערים זמן רב יותר במהלך היום וישנים יותר במהלך הלילה נמצאים בסיכון נמוך יותר למוות בעריסה.  

השערת החוקרים היא שהסיבה לכך נעוצה בכך שמנגנון השינה הבסיסי (“ברירת המחדל של המוח”) מתפתח במהלך חודשי החיים הראשונים וכאשר היילוד חשוף לתאורה לא נכונה, המנגנון הזה לא מתפתח בצורה תקינה, מה שמשפיע כאמור על הבריאות גם במהלך החיים הבוגרים. 

מחקרים אחרים מצביעים על הקשר בין חשיפה של תינוקות לאור “כחול” לבעיות ראייה בבגרות. נזק שנגרם כתוצאה מכך שבחודשי החיים הראשונים הפיגמנטציה (צבע) של העיניים טרם הושלמה ועל כן העיניים של התינוקות רגישות מאוד לסנוור ולפגיעה של קרני אור אולטרה-סגול.  

מהי התאורה הבריאה ביותר לחדר התינוק?

המסקנות העיקריות שאליהן הגיעו החוקרים השונים הן שכדי להגן על התינוק מ”נזקי תאורה” חשוב לתכנן את התאורה בחדרו כך שתהיה רכה וחמה, אך גם שתותאם בעוצמתה לשעות היום ולפעילות השונה בכל אחת מפינות החדר (שינה, החתלה, משחק וכו’). 

עוד ממליצים המומחים לתכנן את התאורה “בשכבות” כך שניתן יהיה לשלוט בעוצמתה בהתאם לצורך ולעמעם/לחזק אותה בהדרגה, כשההמלצה הגורפת היא להתחיל להחשיך את החדר באופן קבוע בסביבות השעה 19.30 – השעה שבה ע”פ המחקרים משתחררת במוח הכמות הגדולה ביותר של המלטונין (ההורמון שאחראי על השינה).

 

 

איך לתכנן את התאורה בחדר התינוקות בצורה פרקטית (ובריאה)?

כאשר מתכננים תאורה לחדר תינוק חשוב מאוד כאמור להתייחס גם להיבט הבריאותי, אך חשוב לא פחות לקחת בחשבון גם את הפרקטיקה וכמובן, את האווירה שאותה רוצים לקבל. איך עושים את זה נכון? הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לצלוח את המשימה:

אור טבעי

אם יש באפשרותכם לבחור איפה ימוקם חדר התינוקות, העדיפו את החדר שאליו נכנסת כמות גדולה של אור טבעי שהוא חשוב מאוד לוויסות דפוסי השינה אצל תינוקות. עם זאת חשוב לקחת בחשבון שתינוקות קטנים נוטים לישון גם במהלך היום ולכן חשוב לוודא כי יש תריס/וילון אטום שימנע את כניסת האור לחדר כשהתינוק ישן. 

טיפ בונוס: כדי להימנע מחשיפה ישירה לקרינת השמש (שעלולה לפגוע בעור התינוק) מומלץ לא למקם את המיטה ישירות מתחת לחלון.   

תאורה עקיפה

בתכנון התאורה לחדר התינוקות חשוב לוודא שהתאורה המרכזית תספק את כמות האור הנדרשת במהלך היום, אך גם שתפזר את האור בצורה רכה ואחידה שאינה מסנוורת. לשם כך מומלץ להעדיף שילוב של מספר גופי תאורה (כדוגמת שקועי תקרה) שיצרו יחד תאורה עקיפה ורכה על פני גוף תאורה מרכזי אחד. תאורה עקיפה גם תמנע צללים שונים שעלולים להפחיד את הילד. 

טיפ בונוס: כדי לקבל אווירה רגועה ונעימה בחדר מומלץ לבחור בנורות “חמות” ולהימנע מאור “קר”.  

“שכבות תאורה”

מכיוון שחדר התינוקות משמש בד”כ למספר רב של פעילויות במקביל: שינה, משחק, זחילה, החתלה וכו’, מומלץ לתכנן את התאורה “בשכבות” שיאפשרו להשתמש בהן גם בנפרד. כך למשל תוכלו להאיר את פינת ההנקה באמצעות מנורת קיר דקורטיבית, להציב מנורת רצפה ליד שידת ההחתלה וכדומה.

טיפ בונוס: הדרך הטובה ביותר להבטיח שתוכלו לשלוט בעצמת האור בהתאם לצורך שלכם, היא באמצעות בחירת גופי תאורה בעלי דימרים. 

טיפ בונוס 2: כל עוד התינוק קטן תוכלו למקם את מנורות הרצפה או מנורות השולחן היכן שתרצו, אך ברגע שהוא יתחיל לזחול חשוב מאוד לבחון היטב את המיקומים ולוודא שהוא לא יוכל להגיע אליהן.  

תאורת לילה

הנושא של תאורת הלילה הוא המורכב ביותר בתכנון התאורה לחדר התינוקות, מכיוון שמבחינה בריאותית האידיליה היא להימנע מתאורת לילה ולתת לתינוק לישון בחושך. אבל… מבחינה פרקטית חשוב לקחת בחשבון שתינוקות נוטים להתעורר במהלך הלילה (לרוב כדי לאכול), כך שתאורת לילה היא חיונית בעיקר עבורכם. 

מה עושים? 

  • האופציה הראשונה והמוכרת ביותר היא כמובן להשאיר מנורת לילה קטנה דולקת במהלך הלילה. במקרה כזה הקפידו להימנע ממנורות לילה בעלות אור כחול והעדיפו מנורות בעלות אור אדום או כתום שנמצא כגוון האור שמפריע לשינה בצורה הפחותה ביותר. 
  • אופציה נוספת היא לשלב בחדר גופי תאורה שקועי קיר שיותקנו במיקום נמוך ככל האפשר (קרוב לרצפה), כך שבלילה ניתן יהיה להדליק רק אותם מבלי ליצור סנוור. 
  • עוד אפשרות היא להתקין מחוץ לחדר (במסדרון למשל) מנורת קיר שתקרין  אור חלש לתוך החדר מבלי להאיר אותו מידי.

טיפ בונוס: השארת מנורת לילה דלוקה במהלך כל הלילה עדיפה על הדלקה וכיבוי של מנורה בעת הצורך! מחקרים הוכיחו כי השינוי בתאורה (קטן ככל שיהיה) “מעיר” את המוח ופוגע בשינה ואילו תאורה קבועה אינה משנה את מצב השינה הסטטי.

דימיון ואווירה

השיקולים ה”טכניים” חשובים כמובן, אבל הם לא צריכים למנוע מכם לעצב ליורש הקטן שלכם חדר מהחלומות. להפך. לתאורה יש משקל רב ביצירת האווירה בחדר כך שתוכלו “לנצל” אותה גם בשביל זה. כך למשל תוכלו לשלב מנורות קיר וורודות כדי ליצור אווירה נסיכותית ורכה, גופי תאורה צבעוניים/מחליפי צבעים כדי לגרות את החושים הויזואלים של התינוק וכך הלאה. 

לסיכום זכרו שהתאורה בחדר התינוק צריכה להיות פונקציונאלית, אך כדי לשמור על בריאותו חשוב להקפיד שהתאורה לא תהיה חזקה מידי, אלא מאוזנת, רכה ונעימה. מזל טוב!