072-3306067 ייעוץ עם מומחה q

השפעת התאורה בקניון על היקף המכירות

מהם התפקידים השונים של התאורה בקניונים ומה כדאי לקחת בחשבון? 

הקניונים הם כבר מזמן לא רק ‘אוסף של חנויות’, אלא מקום בילוי שעומד בפני עצמו. כדי לספק ללקוחות חוויה משולבת של קניות ובילוי, יש ליצור סביבה שתהיה גם נעימה וגם אפקטיבית מבחינת המכירות, וכאן בדיוק נכנסת לתמונה חשיבותה של התאורה! 

כללי הבסיס בתכנון התאורה בקניונים

לאור המאפיינים הייחודיים של הקניונים, תכנון התאורה בהם צריך כאמור לענות במקביל על שלוש דרישות עיקריות: 

  1. מיתוג – למשוך את הקונים ולהעביר להם, ללא מילים, את ערכי המותג ותפיסת השירות.
  2. יצירת אווירה חווייתית – לגרום ללקוחות להרגיש בנוח ברחבי הקניון, במטרה להאריך את השהות שלהם בו (וכפועל יוצא לרכוש יותר).
  3. השפעה חיובית על החלטות הרכישה של הצרכנים – בהתאם לדרישות הוויזואליות של כל אחת מהחנויות, מאפייני המוצרים השונים והמרחב שבו ממוקמות החנויות.  

איך עושים את זה נכון?

תחום תכנון התאורה בקניונים ובמרכזי קניות בכלל הוא עולם ומלואו, וכפי שאתם ודאי יכולים לתאר לעצמכם, מדובר במלאכת מחשבת מורכבת מאוד שמשלבת בין מספר תחומים במקביל ובהם:

  • מחקרים מעולם הכלכלה הצרכנית;
  • הבנה מקצועית בתחום האדריכלות (משחקי אור וצל לדוגמה);
  • העיצוב (תיחום באמצעות תאורה למשל);
  • וכמובן – התאורה (טמפרטורת צבע, השפעת התאורה על עיבוד הצבעים החזותי וכדומה).  

למרות שלא באמת ניתן לפרט כאן את כל ההסברים, בחרנו כמה ‘כללי בסיס’ ונקודות למחשבה שישפכו קצת אור (שמתם לב למשחק המילים?!) על כל מה שקשור לתחום תכנון התאורה בקניונים: 

תאורת אווירה מרכזית

לתאורה המרכזית יש כאמור תפקיד חשוב הן ביצירת האווירה הרצויה והן בתיחום ובארגון ויזואלי של החלל.

שימוש מושכל באור יום

אור יום טבעי משפר את מצב הרוח ומשפיע לטובה על שחרור הורמונים המקושרים להנאה. בקניונים יש לכך כמובן חשיבות רבה ולכן כדאי לנצל אותו בצורה המקסימלית, בעיקר בחלל הכניסה הראשי. שימושים נוספים ויצירתיים יותר יכולים להיעשות על ידי משחקי אור וצל שיעוררו עניין בשעות היום השונות. 

שימוש נכון בהשפעת הבהירות על הרגש

ככלל – ככל שהבהירות גבוהה יותר כך ההרגשה מרעננת יותר ומעוררת יותר את התיאבון, וככל שהיא נמוכה יותר כך ההרגשה חמה ורגועה יותר. מכיוון שבקניונים ישנם אזורים שבהם תרצו להשרות על הלקוחות רגשות שונים, כדאי לקחת את הכלל הזה בחשבון. כך למשל תאורה בהירה תהיה אפקטיבית מאוד באזור של חנויות המזון, ואילו תאורה מעומעמת יחסית תתאים יותר באזור של חנויות הבגדים. 

תיחום אזורים שונים באמצעות תאורה

קניונים הם מטבעם חלל פתוח ולכן, הדרך הטובה ביותר לתחום אותם לאזורים שונים היא באמצעות תאורה. יש המון דרכים לעשות זאת והבחירה היא כמובן אינדיבידואלית ועיצובית בעיקרה, אך הנה שתי דוגמאות: 

  • תיחום באמצעות עוצמה משתנה של תאורה – מבהיר לכהה ולהפך.
  • תיחום באמצעות אלמנטים עיצוביים של תאורה – פסי צבירה שמשמשים כמסגרת, תאורה צבעונית (בחללים של משחקי וידאו לדוגמה) וכדומה. 

יצירת מסלול באמצעות תאורה

באמצעות תכנון נכון של תאורה ניתן ליצור מעין מסלול בלתי נראה לעין, שיוביל את המבקרים בקניון לכל האזורים שבו בצורה חווייתית וטבעית. כך ניתן לשפר את המכירות בכל רחבי הקניון, ובעיקר באזורים פינתיים או באזורים שהם בד”כ פחות אטרקטיביים. 

מיתוג ובולטות חיצונית

בדומה למוזיאונים, גם בכל הקשור לקניונים יש חשיבות רבה לתאורה החיצונית ולאופן שבו היא מאירה את הקניון בשעות החשיכה. תכנון נכון של תאורת החוץ יאיר את הקניון בצורה מסקרנת גם בשעות שבהן הקניון אינו פעיל, מה שיחזק את המיתוג שלו ויגרום למבקרים רבים יותר לזכור אותו ובסופו של דבר להגיע אליו (וזה עוד בלי להזכיר את כמות התמונות ברשתות החברתיות). 

תאורה “מכירתית”

החלק השני החשוב של התאורה הוא כאמור החלק השיווקי-מכירתי. כאן יש להתאים את התאורה לאופי החנות ולמה שנמכר בה, מתוך הבנה כי התאורה משפיעה לא רק על החלטות הרכישה של הצרכנים אלא גם על האופן שבו הם רואים את הצבעים. 

התאמת התאורה לסוג החנות

כדי למשוך קונים אל החנות וליצור עבורם את התחושה הרצויה, חשוב מאוד להתאים את התאורה לאווירה הספציפית שמתאימה למה שנמכר בחנות. כך למשל בחנות בגדים כדאי להשתמש בתאורה המדמה אור יום שתשקף בצורה נכונה את צבעי הבדים, אך לחנות פרחים או תכשיטים תתאים יותר תאורה מעומעמת שיצור אווירה רומנטית יותר. 

שילוב בין תאורה עקיפה לתאורה ממוקדת

כדי למשוך את הקונים לפריטים ספציפיים בחנות, כדי לשלב גם תאורה עקיפה שתאיר את כל החנות באור הרצוי וגם תאורה ממוקדת שתמשוך את העין לכיוון המדף/האזור הספציפי שאותו רוצים להדגיש. 

בידול באמצעות תאורה

באמצעות שימוש נכון בתאורה ניתן גם לבדל את החנויות זו מזו ולהעניק להן מראה שונה ומעניין. כך למשל שימוש במשחקי תאורה בחלון הראווה, שימוש בתאורה לצורך הקרנת הלוגו על הרצפה, “קישוט” החנות באמצעות תאורה משתנה (שרשראות תאורה צבעוניות לדוגמה) וכדומה. 

לסיכום,

תפקיד התאורה בקניונים הוא הרבה מעבר לפרקטיקה ולמעשה, תכנון התאורה בהם דורש מחשבה רבה והבנה במספר תחומים במקביל. אבל אין ספק שזו אחת המשימות היצירתיות ביותר שבהן אפילו השמיים הם לא הגבול…