072-3306067 ייעוץ עם מומחה

איך להפחית סטרס באמצעות תאורה?

לפעמים נדמה לכם שהעולם מתנהל כמו בתוך סיר לחץ? אתם לא לבד! החדשות הטובות הן שעם תכנון נכון של התאורה תוכלו להפחית את סף המתח הפנימי ו”להטעין” את עצמכם באנרגיה רגועה. כך תעשו את זה נכון!

מאז ומתמיד התייחסו אנשי הרפואה לקשר בין מתח נפשי לבעיות בריאותיות ולמחלות שונות, ודוגמה לכך ניתן למצוא בקביעתו המוכרת של הרמב”ם – “נפש בריאה בגוף בריא”. במהלך השנים ניסו חוקרים רבים מכל רחבי העולם לבסס את ההקשר בין השניים ומחקרים רבים מספור מצביעים על כך שהלחץ והאינטנסיביות שמאפיינים את החיים בעידן המודרני, גורמים לעליה בשכיחותן של בעיות בריאותיות ושל מחלות שונות (בעיקר מחלות אוטואימוניות).

ככל שהתחזקה ההבנה באשר להשפעה הנפשית על הבריאות, רבו גם המחקרים שבחנו את ההשפעות השונות שיש לאלמנטים סביבתיים רבים על המצב הנפשי ועל הרגשות שלנו. רבים מהמחקרים הללו עסקו והוכיחו את האפקט הרגשי המהותי שיש לצבעים ולתאורה. אפקט שככל הנראה נובע מהאופן שבו המוח שלנו מתרגם את האור כדי להפריש הורמונים שונים שאחראיים על התפקוד הביולוגי וההישרדותי שלנו. כך למשל בסביבה בהירה עם תאורה חזקה שדומה לאור השמש נרגיש אנרגטיים ושמחים יותר, בסביבה חשוכה מאוד נרגיש דריכות (דמיינו את עצמכם צועדים ברחוב צדדי חשוך) ואילו בסביבה עם תאורה רכה (כמו אור נרות) נרגיש רוגע ושלווה.

בניסיון למצוא דרכים שיפחיתו את העלייה ברמת הסטרס הנפשי, אף הכריזה חברת פנטון העולמית שבחרה בצבע הכחול הקלאסי כצבע השנה ל-2020 מכיוון שיש לו השפעה “מפחיתת לחץ” על מצב הרוח, ועל כן הוא מהווה עוגן מרגיע בתקופה הלחוצה וחסרת היציבות שבה מצוי העולם.

השפעת התאורה על מצב הרוח

לתאורה יש כאמור השפעה רבה וישירה על מצב הרוח שלנו, וכיום כבר יודעים כי באמצעות תכנון נכון של תאורה (מיקום התאורה, גוון/טמפרטורת האור, עוצמת האור, זווית/פיזור האור, גוף התאורה, האובייקט המואר ועוד) ניתן ממש “לייצר” מצבי רוח כגון חגיגיות, שלווה, שמחה, אנרגטיות, חום, או רשמיות. הכל בהתאם לאווירה שאותה אנחנו רוצים ליצור ולתחושות שאותן אנחנו רוצים להעביר לנוכחים בחלל. הדבר חשוב בין אם מדובר על תאורה לפנים הבית או תאורת חוץ.

באופן כללי ניתן לומר כי ככל שהתאורה מפוזרת ו”חמה” יותר כך היא תיצור אווירה שלווה ורגועה יותר, וככל שהיא ממוקדת ובהירה יותר כך האווירה שתתקבל תהיה דרמטית ו/או פעלתנית יותר. זו הסיבה לכך שחדרי ספא מוארים בד”כ בתאורה חלשה ורכה (שמרגיעה את הגוף) ואילו גני ילדים מוארים באור בהיר וחזק (שמעורר את הגוף).

כיצד להפחית את מפלס המתח בעזרת תאורה?

אבל… כאשר אנו מתייחסים לתכנון נכון של התאורה הביתית חשוב לקחת בחשבון פרמטר חשוב נוסף: משך השהייה! ככל שאנחנו שוהים במקום מסוים זמן רב יותר, כך התאורה שבו תשפיע עלינו בעוצמה רבה יותר ולטווח רחוק יותר, מה שעלול להוביל דווקא לתוצאה ההפוכה מזו שרצינו. שהייה ממושכת בחלל עם תאורה עמומה למשל עלול להפר את האיזון הביולוגי בין השלווה והאנרגטיות ואף לגרום לדיכאון ולהפך, שהות ממושכת בחלל מואר מאוד עלולה לגרום לנו לתחושת אי שקט פנימי.

מכאן, ומכיוון שאנחנו שוהים בבית זמן רב חשוב לתכנן את התאורה לא רק באופן כזה שישרה שלווה, אלא כך שהיא “תתאים” את עצמה גם לפונקציונאליות של החלל, גם לשעה ביום וגם לאווירה שאותה אנחנו רוצים להשיג באותו רגע. במילים אחרות – כדי שהתאורה בבית תסייע לנו לאזן את הבאלנס הרגשי ולהפחית את רמת המתח הנפשי, היא צריכה להיות דינמית ככל האפשר ומותאמת ספציפית לכל חלל. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות את זה נכון:

העדיפו תאורה “חמה”

הנורות הקיימות כיום מגיעות במגוון רחב של צבעים וטמפרטורות צבע, שנהוג לחלק לשני סוגים עיקריים: טמפרטורת אור חמה (“אור צהוב”) או טמפרטורת אור קרה (“אור לבן”). מכיוון שתאורה חמה משרה אווירה רגועה יותר, היא עדיפה על פני תאורה קרה לשימוש בחללים הביתיים.

 

בחללים ה”מרגיעים” העדיפו תאורה עקיפה

אור עקיף (אור שהמקור שלו מוסתר) מקל על העיניים, מונע סנוור ויוצר אווירה מרגיעה. לכן, כאשר בשלב תכנון התאורה מומלץ להעדיף/לשלב תאורה עקיפה או תאורה נסתרת בחללים השונים ובעיקר בחללים המיועדים יותר לרגיעה כגון חדרי השינה והסלון.

טיפ בונוס: השימוש באור עקיף בחדרי אמבטיה/בחדרי שינה של אנשים שמועדים לנפילות (קשישים שקמים בלילה למשל) מקטין את הסיכון לנפילות. זאת מכיוון שהתאורה העקיפה מספקת מצד אחד מספיק אור שמאפשר ראייה טובה, אך מצד שני מכיוון שגוף התאורה מוסתר, נמנעת “מכת הסנוור” שמתקבלת בד”כ ברגע הראשון שבו מדליקים את האור.

טיפ בונוס 2: אם אין אפשרות להתקין תאורה מוסתרת בחללים קטנים (כמו מסדרון או חדר אמבטיה), ניתן להתקין גופי תאורת קיר שיגרמו לכך שהאור הישיר יפגע קודם בקיר ומשם יחזור אליכם, מה שיפחית את “מכת הסנוור” הלא רצויה ויאיר את החלל בצורה יפה ונעימה.

שלטו בפיזור האור

ככל שהאור מפוזר יותר כך הוא יוצר פחות צללים “חדים” ולכן משווה לחלל אווירה רכה ושלווה יותר. עם זאת, תאורה מפוזרת מידי עלולה לגרום לחלל להיות “משעמם” למראה וכתוצאה מכך להשפיע לרעה על מצב הרוח. לכן, מומלץ להשאיר את האור המפוזר לתאורה הראשית ולשלב בחלל גם תאורה ישירה שתכוון כלפי אובייקטים ספציפיים שאותם תרצו להדגיש. השילוב בין השניים יגן על האנרגיה הרכה בחלל אך גם ייצור אפקט דרמטי ומעניין מבחינה עיצובית.

השתמשו בדימרים

אם אתם בשלב תכנון התאורה, הקפידו לשלב דימרים (“עמעמים”) בגופי התאורה השונים ובעיקר בגופי התאורה המרכזיים. הדימרים יאפשרו לכם לשלוט בעוצמת האור ובכך להתאים אותה לשעה ביום ולאווירה הרצויה.

שלבו גופי תאורה פינתיים

אור שבוקע מפינות החלל הוא מרגיע ונעים בהרבה מאשר אור שבוקע ממרכז התקרה. לכן, שילוב של מספר גופי תאורה לד מעוצבים בפינת הסלון, חדר השינה, פינת האוכל וכדומה, יאפשר לכם לרכך את האווירה הכללית כשתרצו בכך.

טיפ בונוס: גם כשבוחרים תאורה פינתית, חשוב להתאים אותה לפונקציונאליות של אותה פינה. כך למשל עבור פינה שבה מוצבת יצירת אמנות תתאים תאורה בעלת גוון חם שתמוקד לכיוון היצירה/הקיר ותיצור אפקט דרמטי, ואילו עבור פינה שמיועדת לקריאה תתאים יותר תאורה חזקה יותר שתמוקד אל עבר החלל (אל ספת הקריאה למשל), כך שגם תאפשר לקרוא בנוחות וגם תיצור בחלל כולו את האפקט הנעים הרצוי.

שלבו תאורה מתחת לארונות/למדפים

שילוב של פסי תאורת לד בגוון חם מתחת לריהוט “צף” כגון ארונות המטבח ו/או מדפים, ייצור בחלל אווירה חמימה, ביתית ונעימה, וגם יעניק לכם מקור אור חלופי נוסף ורגוע בעת הצורך (בשעות הלילה למשל).

שלבו גופי תאורה “נרותיים”

את אפקט ההשפעה המרגיעה, הרומנטית והאינטימית מאוד שיש לאור הנרות, ניתן להשיג כיום גם באמצעות תאורה. הדבר חשוב לדוגמא כשמדברים על תאורה לפינת אוכל. כך למשל ניתן לשלב בחלל גופי תאורה שולחניים עם אהילים מעוצבים שמעמעמים את האור, ו/או באמצעות שילוב של תאורת רצפה בגוון חם.

לסיכום

תכנון נכון של התאורה הביתית יאפשר לכם להשרות אווירה רכה ונעימה בחללים השונים, מבלי לוותר על הפונקציונאליות של התאורה בכל חלל ולאורך כל שעות היום.

 


ייעוץ בוואטסאפ ייעוץ בפייסבוק