fbpx
072-3306067 ייעוץ עם מומחה q

תכנון נכון של התאורה בלובי בניין המשרדים

צילום: אורי אקרמן

איך תכנון התאורה בלובי בנייני המשרדים הפך מאלמנט פרקטי לאלמנט מהותי בשוק העבודה העתידי?

האם אתם זוכרים איך נראה לובי בניין המשרדים האחרון שבו ביקרתם? סביר להניח שלא. והאמת היא שזה לא מאוד מפתיע, שכן במשך שנים ההתייחסות ללובי בניין המשרדים הייתה בעיקר התייחסות פרקטית. מקום שמשמש ‘נטו’ למעבר של אנשים ועל כן התאורה בו צריכה להיות בעיקר פרקטית. אבל… 

בעקבות השינויים הדרמטיים שהתרחשו בשוק העבודה בעשור האחרון וההתפתחות האדירה בכל הקשור להבנת הפסיכולוגיה השיווקית, השתנתה גם הגישה העיצובית הכללית של בנייני משרדים, לרבות כמובן ההתייחסות לחשיבות העיצוב בכלל והתאורה בפרט בלובי הבניין. כיום לובי בניין המשרדים כבר אינו רק מקום מעבר, וההבנה היא שלעיצוב שלו יש השפעה מהותית על כל אחד מהעסקים/משרדים שנמצאים בו: החל מהרושם הראשוני, דרך יצירה או חיזוק של המיתוג ועד “כניסה לאווירה הנכונה”. 

המגמות העיקריות בעיצוב לובי בניין המשרדים

כדי להבין עד כמה השתנתה הגישה באשר לעיצוב לובי בניין המשרדים, הנה כמה מהמגמות העיקריות שנלקחות בחשבון בעת תכנון העיצוב והתאורה:

השראה ממלונות בוטיק

אחד המאפיינים הבולטים ביותר של מלונות הבוטיק, היא התחושה שמתקבלת ברגע הראשון שבו נכנסים פנימה (רושם ראשוני) – תחושה של קבלת פנים נעימה, אינדיבידואליות ותשומת לב לפרטים. את כל אלו ניתן למצוא היום גם בלובי של מקום העבודה. איך? באמצעות עיצוב חכם שפועל על כל החושים במקביל: תאורה, אלמנטים עיצוביים מעניינים, שילוב של מרקמים וגוונים שונים ואפילו הפצת ריח בחלל. 

השתייכות קהילתית

אחת המגמות המעניינות בתחום עיצובי לובי בנייני המשרדים היא יצירת חיי קהילה (או לפחות תחושה של חיי קהילה) – מגמה שרווחת מאוד בבנייני מגורים, בעיקר בנייני יוקרה ומגיעה עכשיו גם לתחום בנייני המשרדים. כן. שמעתם נכון. לצד (ואולי דווקא בגלל) עקרון הייחודיות והבידול שמאפיין כל כך את תחום השיווק העסקי, התעורר צורך חברתי, בעיקר של עובדים, בתחושת קהילתיות והשתייכות לקהילה. 

מי שמכיר קצת לעומק את תחום השיווק ודאי יודע שליצירת תחושה של שייכות קהילתית, יש השפעה חיובית על ההצלחה של העסק וכעת ההבנה היא שלשייכות הקהילתית (שבאה לידי ביטוי באזורים המשותפים – הלובי), יש השפעה גם על המוטיבציה והאפקטיביות של העובדים. מעבר לכך, יש לא מעט מחקרים סטטיסטיים שמצביעים על כך שחלק גדול בהחלטה של בעל עסק אם לשכור משרד בבניין מסוים או לא, מושפע מהעיצוב של האזורים המשותפים.  

מיתוג ותדמית

עסק הוא עסק ולא משנה אם מדובר בחנות רחוב, בדוכן בשוק או במשרד. וכמו בכל עסק, יש חשיבות רבה לרושם הראשוני שמקבל הלקוח – לא רק מהרגע שהוא נכנס למשרד עצמו, אלא כבר מהרגע שבו הוא נכנס לבניין. לכן, העיצוב של הלובי בהקשר הזה מהווה פרמטר חשוב במיתוג של העסק ובתחושת הערך שהוא יוצר אצל הלקוח כבר מהרגע הראשון. 

חשיבות תכנון התאורה בלובי בניין המשרדים

הכוח העיצובי שיש לתאורה אינו חדש, והיה זה רק עניין של זמן עד שחשיבות התאורה תבוא לידי ביטוי גם בעיצוב לובי בנייני משרדים. התאורה בלובי כבר מזמן לא משמשת רק לצרכים פונקציונאליים, אלא מהווה נדבך חשוב מאוד בעיצוב הלובי כולו תוך התייחסות לאלמנטים שציינו קודם. כך למשל יכולה התאורה בלובי לשמש למגוון מטרות ובהן:

  1. הדגשת פריטי אמנות;
  2. יצירת עניין באזורים מסוימים (השביל מהכניסה לאזור המעליות לדוגמה);
  3. משיכת תשומת הלב של העוברים והשבים מחוץ לבניין;
  4. שימוש בתאורה כאלמנט עיצובי-אמנותי מרכזי; ועוד. 

טיפים לתכנון נכון של תאורה בלובי בנייני משרדים

לא באמת חשבתם שאחרי כל ההקדמה הזו נשאיר אתכם בלי כמה רעיונות ליישום, נכון? אז בבקשה:

נצלו בצורה מקסימלית את האור הטבעי

כניסה מקסימלית של אור יום תגרום לחלל להיראות פתוח, מזמין ומרווח יותר. עשו שימוש חכם באור היום ו”נצלו” אותו גם למטרות עיצוביות אחרות כגון שילוב של אלמנטים טבעיים כגון צמחיה, חיבור ויזואלי בין החללים המשותפים השונים (לובי, קפיטריה וכדומה) ויצירת עניין ייחודי באמצעות משחקי אור וצל (כניסה של האור דרך רשת למשל). 

השתמשו בתאורה כאלמנט העיצוב המרכזי

גופי תאורה מיוחדים, גדולים וייחודיים, יכולים לעשות את כל ההבדל בין חלל “רגיל” לחלל מרשים במיוחד. אל תהססו. היתרון הבולט ביותר של הלובי הוא הגודל שלו, מה שמאפשר לכם ‘להתפרע’ עם גופי התאורה וללכת על הבלתי צפוי. 

קחו בחשבון השתקפויות

התייחסות לאלמנטים השונים שגורמים להשתקפות של האור, יכולה לשמש אתכם ביצירת מראה מקורי ומרשים. שימו לב למשל לאופן שבו משתקפת התאורה על גבי הרצפות, אלמנטים מתכתיים (כגון המעטפת של דלפק הקבלה) וכדומה. 

שלבו חומרים וצבעים

המגוון העצום של גופי התאורה שקיים היום מאפשר לכם “לשחק” עם חומרים וצבעים שונים וליצור מראה ייחודי ומעניין, שמשרה תחושה חמימה ונעימה. קח למשל תוכלו לשלב גופי תאורה ממתכת לצד גופי תאורה מעץ או בסגנון חשוף, גופי תאורה שחורים לצד גוף תאורה צבעוני ובולט, וכך הלאה…  

חשבו על מה שרואים מבחוץ

הדרך לבניין חשובה לא פחות מהכניסה אליו ולכן, כשאתם מתכננים את תאורת הלובי – אל תשכחו לקחת בחשבון גם את מה שרואים מבחוץ, דרך החלונות ו/או הדלת. כדי להשלים את המראה מומלץ להתאים גם את תאורת השבילים שמובילים לבניין ואת התאורה החיצונית שמאירה על הבניין עצמו. 

זכרו,

הלובי של בנייני המשרדים הוא כבר מזמן “הצהרת מיתוג” ולתאורה יש חלק חשוב ביותר ביצירת ההצהרה הזו.